Sider

torsdag den 19. august 2010

Puder i patchwork

"Hvorfor syr du ikke patchworkpuder?" blev jeg spurgt for nylig. Tja... jeg kunne ikke helt se dem for mig, men efter et besøg i Ilva blev jeg alligevel inspireret, og lapperne lå jo egentlig bare og ventede på mig i aftes, da jeg endelig fik mig sat ved sybordet.

Puden skulle være en pyntepude til et pige-babyværelse, så jeg fandt alle de lyserøde stoffer frem, sortere de mest pink fra - jeg ville for een gangs skyld kun bruge de sarte farver - hvorefter jeg i seks farver skar ialt 24 lapper af 12 x 12 cm. Det ville passe med pudens 40 x 60 cm når det var færdigt. Jeg er normalt meget matematisk i min tankegang og higer oftest efter et mønster med sammenhæng, men for at prøve noget nyt, ville jeg have lapperne sat sammen helt vilkårligt... dog uden at to ens skulle sys sammen. Det lyder så let - men jeg for faktisk vild i mit mønster og brugte meget længere tid på det, end et fastlagt mønster ville ha taget! Nå, så kan jeg lære det! Jeg forede patchworkdelen med et tyndt stykke hvidt lærred.

Bagsiden blev i pink lærred, og med amerikansk lukning, så det er let at tage det af og vaske det. Da først jeg fik lapperne sorteret var det faktisk en let måde at sy puder på.

Indmaden til puden skaffede jeg hos Jysk, der havde dem på tilbud - med et grimt betræk på - men sådan må man klare sig, når man bor langt fra stofbutikkernes mangfoldigheder.

I morges stod jeg så tidligt op og syede makkeren i lyseblå. Nu havde jeg lært af mine problemer med at fare vild i lapperne, så jeg tog lige et billede af dem, inden jeg begyndte at sy.


Jeg tror ikke, at det bliver de sidste patchworkpuder fra min hånd.. man kan jo også lave dem stribede! Og jeg har noget stof fra Cars, der eventuelt kan bruges.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar