Sider

torsdag den 6. oktober 2011

Amerikanske patchworktæpper

Som patchworksyerske er det altid spændende at møde andre med samme passion. Dele tanker og ideer, sammenligne mønstre og teknikker, blive imponeret.


Jeg har netop tilbragt fire uger i USA, hvor jeg boede i et amerikansk hjem - mens den amerikanske familie nød godt af mit hjem i Danmark i et arrangeret boligbytte . Ideen er ikke ny, men stadig genial: Byt hus og bil, og bo i et privat hjem i en given periode, mens du slipper for hoteller og udlejningsbiler. Det er billigt, det er hyggeligt og det giver en hel anden ro og indsigt. (Homelink Danmark)

Årets byttere kom fra Hingham syd for Boston og var et rigtigt hyggeligt ægtepar først i 70erne. Jean viste sig at være patchworksyerske på et helt andet niveau end mig, sådan cirka lysår foran mig! Ikke nok med at alle sengene i huset var dækket af håndsyede patchworktæpper, eller quilts, som de kalder dem, der hang også flere smukke håndsyede billedtæpper på væggene, og hendes projekt denne sommer var et tæppe over julesangen "The 12th days of Christmas" - et projekt som har fulgt hende på rejser de seneste 12 år! Alt var applikeret med mikroskopisk håndsyning. Flere af hendes quilts har vundet præmier i USA og Irland, og en bryllupsquilt var trykt på postkort.


Det var enormt inspirerende at se så professionelt udført arbejde og jeg har en enorm respekt for arbejdsindsatset i hvert enkelt tæppe. Selvom vi har meget forskellige tanker og ønsker med vores tæpper, og stilmæssigt ligger langt fra hinanden, var det utroligt givende at bo i hendes hjem.

Billeder gengiver desværre sjældent alle detaljer og farver, men lidt fornemmelse af arbejdet kan man da få.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar