Sider

tirsdag den 8. marts 2011

Der kom en pakke med posten...

Hjælp!
Ja det vil sige, der kom faktisk først en mail: Hjælp!
Et nødråb fra en anden kreativ sjæl, der havde udfordret egne grænser, men blev fældet af en teknikalitet... Og heldigvis kan jeg ikke stå for udfordringer, så jeg måtte straks springe ud i det!

Halla fra Hadlas hjørne på nettet sendte mig et link til sin blog, og straks blev jeg lidt klogere: http://hadlas.blogspot.com/2011/02/jeg-kaster-trkldet-i-ringen-hjlp.html



Halla havde brugt sine fantastiske stoffer til et tørklæde-projekt, der desværre endte i lidt af et vliselinemareridt, og uden patchworkerfaring og med højgravid mave blev projektet uoverskueligt. Om jeg kunne hjælpe?

Uden overhovedet at vide hvad jeg gik ind til, tog jeg imod udfordringen, og ventede med spænding på at modtage både den syede trekant og 49 stofstykker!

Der kom en pakke med posten...
Lad mig sige det med det samme: Det er svært at overtage en andens projekt. Udfordringen var måske større, end jeg havde forudset. Jeg plejer at arbejde med pangfarver, her var sarte pasteller og retrofarver... Jeg skærer mine firkanter milimeterpræcist, disse var klippet... Jeg har aldrig før arbejdet med stof, strøget på vlieline... Min sømrum var ikke identisk med Hallas - idet to trykfødder jo ikke nødvendigvis er ens...

Til gengæld havde Halla forberedt den sidste halvdel af tæppet og nummereret alle stykker, så jeg behøvede ikke bekymre mig for mønster og farvesammensætning. Jeg kunne bare gå i gang!


Den færdige trekant sammen med de usyede lapper

Jeg fik lagt trekanter og firkanter op, taget et par billeder, og efter et par mails frem og tilbage, besluttede vi os til en støvet lys gul til ramme om tæppet og et gammelrosa kant - og så en skøn syrenlilla fleece til bagsiden.

Så er alle firkanter og trekanter blandet sammen i et skønt mix.
Jeg er nu nået så langt jeg kan på maskinen, og har kun 5-6 meters håndsyning af kanten tilbage. Til gengæld har Halla i mellemtiden fået en smuk datter, der nu kan se frem til et dejligt blødt legetæppe af de sødeste stoffer fra sin mors gemmer.
Et næsten færdigt tæppe, dog er kantebåndet ikke syet færdigt endnu

Jeg ved endnu ikke, hvordan jeg klarer quiltning - med vliseline bag på stoffet er det umuligt at quilte i hånden, og min maskine er ikke egnet til det. Måske der er gode råd at hente?

Jeg lover at vende tilbage, når tæppet er helt færdigt - og mon ikke Halla kan levere et billede af sin datter på tæppet :-) Følg med her på siden og på Hallas blog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar